Thuiswinkel Waarborg
Vragen? Bel de klantenservice
0900 15 01 (geen extra kosten)
ma. t/m vr. 8.30 - 17 u & za. tot 12.30 u
Uw winkelwagen is leeg
WUA winnaar Fleurop

Interview met Fleurop.nl (Winnaar Top 100): “Denk zoals een klant denkt”

Interview met algemeen directeur Jeroen de Zwart en commercieel manager Tom Wolbrink van Fleurop.nl

Fleurop.nl is de overtuigende winnaar van de WUA! Top 100 Beste Websites 2014. En dat is geen toeval, blijkt uit een gesprek met Algemeen Directeur Jeroen de Zwart en Commercieel Manager Tom Wolbrink.

De bloemenverzendorganisatie scoort bij de consument heel goed op Merk, Aanbod en Look & Feel en is 100% relevant voor de bezoeker. Hoe heeft Fleurop.nl dat voor elkaar gekregen? De Zwart en Wolbrink vertellen over het geheim van het succes van de website.

Gefeliciteerd! Fleurop.nl is winnaar van de WUA! Top 100 Beste Websites 2014. Wat is jullie eerste reactie?
Jeroen: “Ik vind het helemaal fantastisch! Vooral ook omdat wij in een heel bekend rijtje staan van eerdere winnaars zoals Booking.com en Bol.com. Vorig jaar waren we zevende, dat we nu eerste zijn vervult me met trots.

De overwinning is voor ons extra speciaal, omdat Booking.com en Bol.com echt pure online players zijn en wij eigenlijk niet. Online is voor ons inmiddels wel extreem belangrijk.

Vorig jaar eindigde Fleurop.nl op de zevende plaats in de WUA! Top 100. En nu op de eerste plaats. Wat is jullie geheim?
Jeroen: “We leggen sinds 2013 de focus nog sterker op internet. Dingen die wij niet helemaal goed vonden hebben we geprobeerd te verbeteren.”

Zoals?
Tom: “Om te beginnen hebben we het assortiment sterk verkleind. Want teveel keuze is geen keuze. Als je teveel boeketten toont krijgt de consument keuzestress, en dat moet je zien te voorkomen.”

Jeroen: “Er staan nu zestig boeketten op de site als je rouwwerk weglaat. Eerst waren het er 170-180, dat was echt veel te veel!”

Twee derde van het assortiment eruit… Hoe heeft Fleurop.nl gekozen welke boeketten konden blijven?
Tom: “De consument bepaalt, we kijken heel goed in de afzetcijfers welke boeketten het goed doen. Ieders voorkeur voor bloemen is heel erg subjectief, je vindt het mooi of je vindt het niet mooi. De consument bepaalt uiteindelijk welk boeket wij op de website laten staan en welke niet.”

Ik heb begrepen dat jullie nog een tweede duidelijke verandering hebben doorgevoerd. Welke verandering is dat?
Jeroen: “Fotografie. We hebben gekozen voor totale eenduidigheid in fotografie en een betere kwaliteit. Dat gaat heel ver. We fotograferen nu alles op 1 manier: altijd dezelfde vaas, dezelfde stand van het boeket en dezelfde verhouding.

Hoe gaan jullie ervoor zorgen dat Fleurop.nl volgend jaar weer op 1 staat?
Tom: “We blijven werken aan consumentenvertrouwen. De consument bepaalt uiteindelijk of hij bij ons koopt of niet. Daarom is het belangrijk dat we gezamenlijk zorgen dat we kwaliteit leveren, daar testen we onze bloemisten ook op. Het is de totale experience die we steeds beter in de hand hebben en die voor ons belangrijk is.”

Jeroen: “Een veelgehoorde vraag van onze klanten is: “Is mijn boeket geleverd?”. Dat is logisch. Stel dat je een boeket voor je vriendin hebt besteld, dan wil je wel graag weten dat de bloemen op het juiste moment zijn afgeleverd.”

“De consument heeft behoefte aan een soort track and trace-systeem, zoals dat bij DHL en PostNL al heel normaal is. In onze branche bestaat dat nog niet, daarom gaan wij dat introduceren. Dat zal ook nog een reden zijn waarom we volgend jaar weer op 1 staan!

Welke tip hebben jullie voor andere websites die ook in de WUA! Top 100 willen komen?
Tom: “Denk zoals een klant denkt!”

Bekijk hier de volledige WUA! Top 100 Beste Websites 2014

Laden even geduld aub ...
Laden even geduld aub ...
Fleurop.nl maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.
Sluiten